העיר המותאמת אישית

augmented reality city by plantronicsgermany

augmented reality city by plantronicsgermany

כאשר חושבים על עיר חכמה , המחשבה הראשונה שעולה לראש היא לרוב סביב חיישנים, האינטרנט של הדברים,  מידע הנאסף על התושבים, סוגית הפרטיות וכו'.  אך עיר חכמה היא בראש וראשונה עיר יותר אישית. בדומה לדרך שבה כל אחד שומע מוסיקה שונה באוזניות תוך כדי ריצה ברחבי העיר והפארק, בעתיד הלא רחוק כל תושב יוכל לבחור את הצבע של הבניינים ברחבי העיר, לקבל עדכונים בזמן אמת איפה הילדים/החברים (תלוי בגיל) מבלים ולראות פרסומות המותאמות אישית על גבי בניינים העוברים שיפוץ. כדאי להבין יותר במדויק מהי עיר מותאמת אישית, אפשר ואף רצוי להשתמש בדמיון.

חוף הים של תל אביב הוא אטרקציה תיירותית ולו בגלל האתרים המרתקים אשר נמצאים לאורכו – נמל תל אביב, יפו , ושלל אתרי הבילויים שתל אביב מזמנת  לנופשים והמבקרים בה. שוו בנפשכם שבזמן שהייתכם בחוף התל אביבי שעה שאתם נהנים משמש מלטפת וממשב רוח מערבי קל,  שעה שבינות  העננים אשר מכתימים בלבן את  כחול הרקיע מתגלה עוד מטוס אל על אשר גולש מטה בדרכו לנחיתה בנתב"ג . לפת מבזיק על גבי עדשת משקפי השמש שלכם חלון pop-up קטן אשר מציג בפניכם את אפשרויות הבילוי בתל אביב אשר פועלים ממש ברגע זה, או לחילופין, הנכם  מתבשרים אודות מבצע אמצע הקיץ לרכישה מוזלת של כרטיס טיסה ליעד שחיפשתם לאחרונה בגוגל. ואז…. באמצעות תזוזה קטנה של גלגל העין, אתם גולשים ומאשרים  את הסכמתכם לקבלת המידע.
אם הינתן האות מופיעה בפניכם רשימה של אתרי בילוי בתל אביב או לחילופין שלל מבצעי הטיסות באל על. בתזוזה קלה נוספת של גלגל העין,  מראה קו החוף הנאה  של תל אביב משתנה במהירות ואתם מוצאים עצמכם מבלים בתוך פאב תל אביב המוצג בתלת מימד או לחילופין מופיעה בפניכם מראה קו החוף של בנגקוק, ברצלונה או הקריביים.  לאחר תנועה קלה נוספת העדשה הדיגיטאלית מחזירה אתכם  חזרה אל  חוף פרישמן בתל אביב.
ואם לא די באלה שהרי באמצעות פקודה קולית יש באפשרותכם להזמין מקום לבילוי הקרוב שלכם בתל אביב או לרכוש  את הכרטיסים לחופשה הבאה שלכם באשר תבחרו.
כך יתרחשו הדברים  בעולם
המציאות הרבודה והמחשוב הלביש.

המציאות הרבודה והמחשוב הלביש הם תוצרים של מגמת המזעור הדיגיטלי. ככל שהמחשבים המחשבים הולכים הופכים  לקטנים יותר, כך הם גם נהיים  ניידים יותר.  רק לשם השוואה, כח העיבוד שקיים היום בסמארטפון בודד (שלרוב משמש למשחקים) הינו חזק יותר מכל כח העיבוד של נאסא בשנת 1969, כאשר הם שלחו שני אסטרונאוטים לירח.
כח העיבוד של מחשב נמדד על ידי מספר הפולסים האלקטרונים שיחידת העיבוד המרכזית (
CPU) מסוגלת לייצר בכל שנייה. כח העיבוד של המחשבים מכפיל עצמו כל שנתיים (לפי חוק מור) וכתוצאה מכך כבר כיום יש לסמארטפון שלנו יכולות אדירות שלא היו זמינות בעבר. הסמארטפון מזהה מיקום גאוגרפי, מספק  התראות מותאמות אישית לפי מיקום וממליץ על מסעדות קרובות או אירועים קרובים. בעיר החכמה, המלאה בחיישנים האוספים ומשדרים מידע, כל אחד מבאי העיר יחווה בעתיד את העיר באופן שונה – כחוויה מותאמת אישית.

העיר המוכרת לנו תהפוך לעיר אישית במקום עיר להמונים.  הפרסנולזציה( בעברית "התאמה אישית"), היא היכולת לפנות לכל אדם באופן ספציפי כקהל יעד. בעבר הלא רחוק, בתי הספר לניהול ושיווק לימדו את הסטודנטים כי יש להגדיר מיהו קהל היעד של הפירמה, בכדי לבנות תוכנית שיווקית מתאימה בהינתן גבולות התקציב. תהליך הגדרת קהל היעד כולל בנייה של פרופיל לפי מאפיינים סוציו-אקונומיים, הרגלי התנהגות וכו'. כיום, בעידן האינטרנט ו"האינטרנט של הדברים", חברות רבות משווקות לכל לקוח באופן אישי את המוצרים או השירותים המתאימים לו. המדיום הדיגיטלי מאפשר לחברות לאסוף מידע רב אודות קהל היעד ובאמצעות אלגוריתמים מתוחכמים, המוצאים את נקודות שיווי המשקל המספקת מקסימום רווח לפירמה. הדוגמה המוכרת ביותר לפרסונליזציה, היא חברת Amazon. כל אדם שמתחבר לאתר amazon בכדי לרכוש מוצר מסוים, רואה מוצרים שונים בהתאם להעדפותיו. אם לאחרונה קניתם באמזון את הספר הראשון של סדרת משחקי הכס, אמזון תציע לכם לקנות גם את הספרים הבאים בסדרה.

תחום הפרסונליזציה הולך ומתעצם והמנוע הצמיחה העיקרי שלו כיום מגיע מטרנד המחשוב הלביש.

העיר החכמה תדע לספק חוויה אישית לכל תושב באמעות מחשוב לביש.  כתוצאה ממגמת מזעור המחשוב, ניתן למצוא כיום שלל סוגים שונים של חיישנים ומחשבים זעירים אשר אנשים לובשים על גופם ביום יום. הדוגמאות הפופולריות ביותר לכך הן הצמידים והחולצות חהכמים המנטרים את הדופק, חום הגוף, איכות השינה, קלוריות שנשרפו ועוד.  חלק מטרנד מהמחשוב הלביש שדווקא לא זכה להצלחה הוא מוצר ה "Google Glass" אשר גוגל החליטה להפסיק לייצר, אך נראה כי המשקפיים המפורסמות של גוגל הולכות לחזור ובגדול. המשקפיים של גוגל משלבות את המציאות עם מידע דיגיטלי על ידי הצגה של שכבת מידע למשתמש על גבי עדשה קטנה ושקופה ללא הצורך להפנות את המבט אל הסמארטפון. היכולת להציג שכבת מידע דיגיטלי על גבי שכבת המציאות נקראת מציאות רבודה (מציאות בעלת כמה רובדים).

המציאות הרבודה הופכת את העיר החכמה לחוויה מותאמת אישית. המציאות הרבודה פותחת הרבה אפשרויות לייעול ולשיפור תהליכים עירוניים באמצעות התאמה אישית לכל תושב. דוגמה טובה לכך אפשר לראות בפיילוט טכנולוגי לשיתוף ציבור בהלסינקי. מטרת הפיילוט הייתה לשפר את כלי שיתוף הציבור לתושבים על ידי שימוש במציאות רבודה,  בכדי להבין טוב יותר כיצד פרויקטים חדשים ברחבי העיר ישפיעו על סביבתם של התושבים. הפיילוט מאפשר לתושבים ולכל בעלי העניין בפרויקטים עתידיים ברחבי העיר, לראות המחשה תלת מימדית של הפרויקט המשתנה בהתאם לפי המקום בו הם נמצאים ברחבי העיר. התושבים יכולים לראות באופן מדויק למדי כיצד ישתנה קו הרקיע של העיר, כיצד ישתנה המרחב העירוני ואילו שכונות או אזורים יפלו תחת צילו של הבניין הרב הקומות העתיד להיבנות סמוך אל שכונתם. בשונה מוידאו תלת מימדי באתר האינטרנט של חברת הנדל"ן, השימוש במציאות רבודה מאפשר לכל תושב  לקהל המחשה מותאמת אישית כיצד פרויקט הבנייה העתידי הולך להשפיע על המרחב בו הוא נמצא.

המציאות הרבודה מאפשרת להציג מידע רלבנטי בזמן אמת על גבי שכבת המציאות. באופן זה ניתן לעמוד ברחוב ולראות על גבי הכביש מידע לגבי זמני ההגעה של האוטובוס או הרכבת הקרובים , מידע לגבי מזג האויר הצפוי, מידע לגבי אילו חנויות חדשות או משרדים נמצאים בקומות העליונות של בניינים. דוגמה יפה לחזון המציאות הרבודה,  ניתן לראות בוידאו הבא המציג סביבה היברידית של מציאות דיגיטלית ופיזית.

החיים בעיר מותאמת אישית. העיר המותאמת אישית חובה בתוכה הזדמנויות חדשות אך כך גם סיכונים. תעשיית פרסום שלטי החוצות למשל, תעבור מהפכה של ממש. שלטי חוצות ופרסומות ברחוב יוחלפו במודעות דיגיטליות המותאמות למשתמש לפי העדפותיו. יחד עם ההזדמנות של חברות הפרסום הדיגיטלי לחדור (או להשתלט) על שוק פרסום החוצות, עולים גם סיכונים רבים. בין הסיכונים הבולטים בעולם המציאות הרבודה קיים איום הסייבר. בעידן האינטרנט של הדברים, כאשר משקפי השמש מחוברות לאינטרנט ומציגות מידע בזמן אמת תוך כדי נסיעה במכונית או באופניים, פריצה לתוך התצוגה יכולה לגרום אפילו למוות. חברות אבטחת המידע וסטארטאפים בתחום הסייבר כבר מחפשים פתרונות מעניינים ושווה לעקוב אחרי התחום ההולך ומתפתח.

לסיכום, מומלץ מאוד לעקוב אחרי ההתפתחויות בתחום המציאות הרבודה והמחשוב הלביש ולדמיין כיצד הטכנולוגיה הנפלאה הזו יכולה לעזור לנו ליצור עיר שאינה מותאמת אישית, אלא מותאמת חברתית, לנו. בעולם שהולך ונהיה מותאם אישית, חשוב למצוא את הדרך להכליל את כל באי  העיר יחד בכדי ליצור עיר שבה המציאות הפיזית והדיגיטלית נפגשות יחד בכדי ליצור חוויה עשירה יותר, נעימה יותר וטובה יותר לכולנו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s